Φ Ι Λ Ο Λ Ο Γ Ο Σ


     Ο βραβευμένος με Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος συγγραφέας και φίλος της Λέσχης Ανάγνωσης του Φιλολόγου Ex libris, Γιάννης Ατζακάς, απαντά στην ερώτηση "Πώς γράφεις;


     Μάκης Καραγιάννης, H περιπέτεια του συγγραφέα μπροστά στη λευκή κόλλα. Με αφορμή τη συζήτηση για την «Πόλη χωρίς Θεούς» με την ομάδα Ex libris.


     Φρειδερίκη Φαντίδου- Σιδηροπούλου, «Ζιλ και Νικόλ», εκδόσεις ΝΗΣΙΔΕΣ, Θεσσαλονίκη 2016


Αποκλειστική προδημοσίευση από το έσχατο βιβλίο του Ουμπέρτο Έκο, που ακόμη δεν κυκλοφόρησε στα ελληνικά.

Τι σχέση έχουν τα τάπερ με το οπλισμένο σκυρόδεμα και μια κονσέρβα με ένα πτυσσόμενο κρεβάτι;
Και πόσο σχολικό εκφοβισμό υφίσταται ένας καθηγητής, όταν ο μαθητής του τον ρωτά όλο περιφρόνηση ««Συγγνώμη, αλλά στην εποχή του Ίντερνετ, τι κάνετε εσείς εδώ;»
Όλα αυτά μόνο το ευφυές χιούμορ του ιταλού «παντογράφου» μπορεί να μας τα απαντήσει.
Τα δύο σπαρταριστά κείμενα που ακολουθούν αποτελούν αποκλειστική προδημοσίευση από την ελληνική μετάφραση της συγκεντρωτικής έκδοσης των επιφυλλίδων του μεγάλου φιλοσόφου και γλωσσολόγου, τις οποίες έγραψε από το 2000 για λογαριασμό του εβδομαδιαίου περιοδικού L’ Espresso με το οποίο συνεργαζόταν.
Ο τίτλος του πρωτοτύπου, «Pape Satàn, Pape Satàn Aleppe», τον οποίο ακόμη και η έμπειρη και ικανότατη Έφη Καλλιφατίδη άφησε αμετάφραστο, επαναλαμβάνει τις τρεις πρώτες λέξεις της 7ης ωδής της Κόλασης, από τη Θεία Κωμωδία του Δάντη Αλιγκιέρι.
Η ερμηνεία τους, μυστηριώδης, προκάλεσε διαχρονικά πολλές συζητήσεις, χωρίς να καταλήξουν ποτέ σε συμπέρασμα, αλλά για τον Έκο, η έκφραση είναι «αρκετά ρευστή για να χαρακτηρίσει τη σύγχυση της εποχής μας».
Το βιβλίο ήταν προγραμματισμένο να κυκλοφορήσει στην Ιταλία τον Ιούνιο, αλλά ο θάνατος του συγγραφέα επέσπευσε την έκδοσή του και κυκλοφόρησε μόλις μια εβδομάδα μετά την κηδεία του.
Και επειδή επόμενο βιβλίο του Έκο δεν θα υπάρξει, ας απολαύσουμε αυτό το έσχατο, όπου με έκπληξη θα ανακαλύψουμε πως κάποια κομμάτια του είναι κομμένα και ραμμένα για καθηγητές-φιλολόγους.

     Μα στ’ αλήθεια εφηύραμε πολλά;

     Σε τι χρησιμεύει ο καθηγητής;


Οι συγγραφείς γράφουν για το έργο τους!

     Τα Γκόσπελ της Τόνι Μόρισον από την Έφη Καλλιφατίδου

     Γενική υποκειμενική, ή προσωπικές τεχνικές οδηγίες για τη «Σκόνη του τίποτα» - Κέλλυ Πάλλα

Copyright © gm-2009-2015